Aby profesjonalnie przygotować ofertę swojej firmy i uczynić ją możliwie najlepiej dopasowaną do indywidualnych potrzeb przyszłych klientów niezbędnym będzie jasne określenie tzw. klienta modelowego. Mimo, iż firmy prowadzące działalność w rozmaitych sektorach rynku, dostarczające zróżnicowaną ofertę towarów i usług, często starają się regularnie poszerzać docelową grupę swoich klientów, to należy zdawać sobie sprawę, że oferowany produkt lub usługa nigdy nie będą w stanie zadowolić wszystkich. Ze względu na zbyt duże zróżnicowanie potrzeb i wymagań co do jakości sprzedawanych towarów i usług nie da się stworzyć jasnego i konkretnego przekazu, który w tak samo efektywny sposób dotrze i zainteresuje każdego potencjalnego kontrahenta. Niezwykle istotnym jest potraktowanie tego faktu jako zjawiska pozytywnego oraz okazji do zdobycia konkurencyjnej przewagi.
Klient docelowy, grupa klientów docelowych – potocznie mówiąc, nasz target to grupa, do której kierujemy całą propozycję towarową lub pakiety naszych usług. To właśnie po zapoznaniu się z jej podstawowymi potrzebami w zakresie funkcjonowania lub, w zależności od branży, pragnieniami wyższego poziomu, przedsiębiorca tworzy, modyfikuje, rozszerza oraz odpowiednio promuje swoją ofertę tak, aby w pełni spełniała oczekiwania odbiorców.
W celu określenia docelowej grupy klientów, wyznaczyć powinniśmy personę marki. Tworząc personę, w zależności od zakresu naszej działalności, przypisać musimy jej szereg cech demograficznych np. płeć, wiek, pochodzenie / obszar zamieszkania, itp., określić jej wykształcenie i czym zajmuje się ona zawodowo. Niezbędne będzie również zbadanie aktualnego statusu, czyli stanu cywilnego, możliwości finansowych, potrzeb i oczekiwań oraz uzyskanie informacji na temat celów i planów życiowych, zainteresowań (sposobów spędzania wolnego czasu) i pragnień zakupowych. Zakres niezbędnej wiedzy jest uzależniony głównie od typu produktu lub usługi, które wprowadzasz lub chciałbyś w przyszłości wprowadzić na rynek.
Targetowanie, czyli szczegółowe definiowanie swojego odbiorcy, jest naprawdę istotnym procesem, o którym żaden nowoczesny przedsiębiorca nie może zapominać. Często jego pominięcie prowadzi najzwyczajniej do marnotrawienia czasu i budżetu przeznaczonego na reklamę, ponieważ przekaz kierowany jest do niewłaściwej grupy docelowej lub jego forma i zawartość nie są do niej dopasowane. Jeśli masz do zaoferowania naprawdę wartościowy produkt, ale niestety nie został on odpowiednio doceniony podczas procesu wprowadzania na rynek, znaczyć to może, iż znalazłeś się z nim w złym miejscu i nie dotarłeś jeszcze do właściwego nabywcy.